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Projekte

«New Realities - Diverse Futures» is the topic of the current edition of the interdisciplinary lecture series «Kein Kino». The lecture will take place physically in the Toni Kino or virtually. The lecture series «Kein Kino» is aimed at an interdisciplinary audience. The focus of the series is the discussion of projects in the intersection of design – arts – technology. The guests share their design processes and theoretical foundation on a project-by-project basis and invite to an open discussion.

The lecture series deals with pressing topics from game design, video art, social media, immersive arts, dance, theatre and composition for film and new media. The goal is to examine trends critically and identify productive collaborations between disciplines.

The series is intended as an invitation to exchange knowledge and to provide impulses for cross-disciplinary projects.

Public Events Spring Semester 22

February 21st, 2022:
Artist talk
Alexander Giesche (Regisseur Schauspielhaus Zürich)
Language: Deutsch
Kino Toni, 3.G02

«Das zentrale Interesse von Alexander Giesches Arbeit liegt einerseits darin, Menschen sanft und spielerisch miteinander in Kontakt zu bringen, und andererseits Bilder zu schaffen, die wie Gedichte betrachtet werden können. Von 2012 bis 2014 war er Artist in Residence am Theater Bremen, bevor er für zwei Jahre mit dem Projekt «Future Shock» an die Münchner Kammerspiele unter der Intendanz von Matthias Lilienthal ging. Im Zentrum seines Interesses und seiner Arbeit steht die Beschäftigung mit Digitalität und modernen Technologien und wie der Mensch sich zu ihnen ins Verhältnis setzen kann. Wenn Giesche in einem Theaterraum arbeitet, geht es ihm nicht so sehr darum, Handlung in einem herkömmlichen Sinne zu erzählen. Oft schafft er eher Landschaften und Atmosphären, poetische Situationen, die die Zuschauenden in einen anderen Rhythmus versetzen, und Bildwelten, die alltäglichste Dinge anders, seltsam, schön erscheinen lassen. Neben Aufführungsformaten im engeren Sinne beschäftigt Giesche sich mit dem Konzept von Gastgeberschaft, zuletzt im Rahmen der Reihe Immersion von den Berliner Festspielen. Er erfindet Situationen, bei denen die Grenze zwischen Spieler*innen und Zuschauenden aufgehoben ist und die einfache Tatsache, an einem bestimmten Moment gemeinsam in einem Raum zu sein, selbst zum Kunstereignis wird.» (Source: Schauspielhaus Zürich)


March 7th, 2022:
Designer's talk: Design process of the transmedia Project «Harold Halibut»
Onat Hekimoglu (Co-Founder Slow Bros)
Language: German
Zoom registration

Das Team von «Slow Bros.» verknüpft analoge und digitale Welten in Form von interaktiven Erlebnissen. Von Kunstinstallationen über Serious Games und VR-Erfahrungen bis hin zu kleinen Freizeitspielen ist alles möglich. Ihr aktuelles Projekt ist das Videospiel «Harold Halibut». In der Geschichte der Videospiele, die bekanntlich schon vieles gesehen hat, stellt es eine Neuheit dar. Alles begann als Gespräch am Esstisch über die Abenteuerspiele, die sie als Kinder spielten – mit Figuren, Lego und mit Knete. Es ging um Welten, denen die Kinderhände durch das eigene Erbauen Leben einhauchten. Später kamen dann die Videospiele dazu. «Warum nicht beides miteinander verbinden?», dachte sich das Gründerteam und die Idee zu «Harold Halibut» war geboren: Ein digitales Spiel, das wie ein Stop-Motion-Film aussieht. Jede Szene ist zunächst einzeln per Hand gebaut und wird dann per 3D-Scanning ins Digitale übertragen. In Kleinstarbeit baute das Team Puppenhaus-Sets und Marionetten, nähte Miniatur-Textilien und klebte Holzdielen zusammen. Die Veröffentlichung des Games ist für 2020 geplant. (Source: Kultur-Kreativpiloten)


March 14th, 2022:
Designer's talk: Unreal Bodies
ROLI Deluxe (Salomé Grand, Lukas Helfer, Cédric Oppliger)
Language: German
Kino Toni, 3.G02

«ROLI Deluxe» ist ein Designstudio, welches sich auf die Gestaltung virtueller Welten und animierter Designs spezialisiert. Ihr Ziel ist es, neue Wege der visuellen Vermittlung von Ideen und Geschichten zu finden, indem sie traditionelle Designmethoden in den virtuellen Raum transferieren. Sie gestalten Menschen, Objekte, Räume und Welten und schaffen dank moderner Technologien neuartige Anwendungen von Design in kulturellen und kommerziellen Bereichen.

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March 21st, 2022
Designer's talk: Playful with a smart touch – Fashion designs by Julian Zigerli
Julian Zigerli (Fashion Designer)
Language: German
Kino Toni, 3.G02

«Julian Zigerli designs highly technical fashion that is easy to wear, modern but still timeless and functional. The playful and smart touch of the collections gets underlined by the strength of its print designs. The label is famous for the print COLLABORATIONS with artists from all different areas. The effortless work collaborations between art and fashion are unique in their form and provide the pieces with a full dose of magic. Love, colour, humour and positivity are the core values to the brand's design.» (Source: Webseite Julian Zigerli)

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March 28th, 2022
Artist talk: New forms of theater at the interface of performance, games, music and empowerment
Sarah Fartuun Heinze (Theatre director)
Language: German
Zoom registration

«Sarah Fartuun Heinze wurde 1989 in Marka (Somalia) geboren, ist Schwäbin, lebt in Cottbus und arbeitet als multidisziplinäre freiberufliche Künstlerin an der Schnittstelle zu Theater, Games, Musik und Empowerment. Sie versteht sich als Ästhetische Forscherin, ist Teil der Initiative Creative Gaming, freie Autorin und Teil der Neuen Deutschen Medienmacher:innen. Und: Sarah Fartuun Heinze spielt gerne. Eines ihrer Lieblingsspiele ist «Zelda: Ocarina of Time», vermutlich weil da der Schlüssel zu den meisten Rätseln die Musik ist. Wie so oft, auch fernab von Bildschirmen und Theaterbühnen.» (Quelle: Deutsches Theater)


April 4th, 2022:
Artist talk: On the Making of the animated documentary «Centrefold»
Ellie Land (Animated documentary director & Producer)
Language: English
Zoom registration

Land is an established international practitioner in animated documentary. Her films have been showcased around the world, at animation festivals and distributed via UK cinema release as well as Sky Documentaries and VOD. She was the animation director for feature film «Irene’s Ghost» which was nominated for a BIFA Award in 2018 and was cited as one of the best films of 2019 by the Guardian. Her work with Rupert Williams on a short-animated documentary «Bathroom Privileges» (with) won the AHRC Research in Film (Animation) Award 2020. Her ongoing body of research investigates narrative strategies in animated documentary filmmaking. A reoccurring theme in her work is women’s health narratives and Land is currently investigating the pervasive nature of animation narrative in XR spaces.

Land’s research approach is often collaborative and she works in multidisciplinary teams with researchers in health and medicine with an emphasis on Women’s Health. Land with Dr Sam Moore is the co-convenor of the Animation Practice as Research Special Interest Group for the Society of Animation Studies. They held a symposium in April 2021 on Animation practice as research (APaR), and co-edited a special edition Journal using the articles from the symposium for Animation Practice, Process and Production (Intellect Press) due to be published April 2022. Land is currently Senior Lecturer in animation and Programme Leader for animation at Northumbria University UK and is the co-founder of animateddocumentary.com.


April 25th, 2022:
Metabluff – A Critical Analysis of the Metaverse
Galit Ariel (TechoFuturist)
Language: English
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Galit Ariel is a TechnoFuturist and an immersive space explorer. She defines herself as a «Digital Hippie», since she is passionate about a future that will integrate technology into our everyday lives, but not control it. Galit is considered a thought leader within the field of immersive tech, delivering notable talks, summits and seminars exploring the topic across the globe.

Her book ‘Augmenting Alice -The Future of Identity, Experience and Reality’ explores the way Augmented Reality’s diffusion will shift cultural and functional paradigms and redefine core concepts related to culture, space, experience and ethics. The book integrates an augmented layer, allowing an additional experiential value, and the chance to update content and data layer. Through her spatial innovation lab ‘Wondarlands’ Galit helps organizations and commercial clients shape their augmented futures, explore immersive narratives, interaction tools, brand touch-points and experience creation.

Galit is an international speaker and mentor, featured at global conferences such as TED, The Next Web, SXSW, Fifteen Seconds, Slush Tokyo, FITC, The NextMand many more. She was a member of THE150 think tank that created the Copenhagen Catalog – 150 principles for a new direction in tech.

Galit’s goal is to bridge the gap between digital, physical, and mental spaces to create tools & platforms that help people experience these worlds in new ways. She is currently located in Toronto, where she works with international collaborators and bodies on creating Tech For Human(ity) impact hubs and projects.


May 9th, 2022
Designer's talk
Jamal Nxedlana (Co-founder and creative director of Bubblegum Club)
Language: English
Zoom registration

Jamal Nxedlana (b. 1985, Durban; lives Johannesburg South Africa) is a visual artist and cultural organiser. He is in the unique position of being both a cultural producer and the founder of a number of independent organisations which support the South Africa arts community. His photography and images are rooted in Afrosurrealism and explore themes of race, identity, popular culture and mass production.
He is the founder of Bubblegum Club, a cultural organisation and digital platform which curates and celebrates new pop culture. He is also a founding member of the artistic collective CUSS Group. Over the last decade, this Johannesburg based collective has explored the hybrid culture of post-post-colonial South Africa. Nxedlana’s images were recently featured in The New Black Vanguard, a book and exhibition addressing the radical transformation taking place in fashion and art today.

May, 16th, 2022
Artist talk
Taiyo Onorato
Language: Deutsch
Kino Toni, ZHdK (3.G02)

Taiyo Onorato und Nico Krebs (beide geboren 1979, Schweiz) arbeiten seit ihrem Studium 2003 in der Fotografieklasse der Zürcher Hochschule der Künste als Künstlerduo. In ihren vielfältigen Projekten und Ausstellungen steht das Medium der Fotografie im Mittelpunkt, ihre Praxis beinhaltet aber auch skulpturale Werke, Installationen, Filme und Buchpublikationen. Ihre Arbeit wird international in Museen und Galerien ausgestellt, darunter sind Einzelausstellungen im MoMa PS1 New York (2006), Kunsthalle Mainz (2011), Fotomuseum Winterthur (2015), CAC Cincinnati (2014), LeBal Paris (2013), FOAM Amsterdam (2012/2014), im Kindl Zentrum für zeitgenössische Kunst, Berlin (2018) .

Ihre Arbeiten sind in zahlreichen institutionellen und privaten Sammlungen vertreten und wurden mit wichtigen Preisen ausgezeichnet, darunter Foam Paul Huf Award (2013), Swiss Design Award (2011), Werkstipendium des Kantons Zürich (2018) und Deutsche Börse Photography Prize (Shortlist, 2017). Sie unterrichten an verschiedenen Akademien und Hochschulen in ganz Europa. Sie veröffentlichten viele Künstlerbücher, darunter die mit dem «Schönste Schweizer Buch-Preis» ausgezeichneten Publikationen «The Great Unreal» (2009), «Continental Drift» (2017) und den neusten Titel «FUTURE MEMORIES», alle erschienen bei der Edition Patrick Frey, Zürich.

Taiyo Onorato und Nico Krebs leben und arbeiten zwischen Slowakei und der Schweiz.

– Eine Veranstaltung in Kooperation mit dem artists-in-labs program der ZHdK.–

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May 30th, 2022
Designer's talk
Studio Eidola (Denizay Apusoglu & Jonas Kissling)
Language: English
Kino Toni, 3.G02

Studio Eidola is a Zürich based interdisciplinary research and design studio founded by Denizay Apusoglu and Jonas Kissling in 2020. Their hands-on approach aims to rediscover the qualities of materials, traditional craftsmanship techniques and cultural narratives. In their practice, there is a strong emphasis on learning and experimenting with the craft of manufacturing, this entails defining a strong relationship with the material and its transformation. Their work has been exhibited in Winterthur, Copenhagen and Eindhoven.

Denizay Apusoglu is a product designer whose focus areas are design research and material experiments. She graduated with her master's degree in design in Tallinn-Estonia after she studied industrial engineering in Istanbul-Turkey. She moved to Zürich three years ago for a position in the rapid prototyping lab of the architecture department in ETH. Her projects have been exhibited in Tallinn and Paris, and her diploma project was awarded by the Tallinn City Enterprise. Apart from Studio Eidola, she is currently working as an Industrial Designer in Geberit AG.

Jonas Kissling is an architect, who completed his Diploma in 2021 at ETH Zurich at the chair of Anne Holtrop. In addition to the study, Jonas worked as a bricklayer, construction worker and carpenter on the building site to get a deeper understanding of craftsmanship and the use of materials. His projects have been exhibited in Bern, Zürich, Santiago de Chile and Sharjah Architecture Triennial 2019. Apart from Studio Eidola, currently, he is working as a design assistant in Anne Holtrop’s Chair in ETH and in the case studio of Vogt Landscape Architecture.

Host: Maike Thies
When? every Monday, 6:30 pm to 8:00 pm
Where? guest-related in the cinema Toni (3.G02) or via Zoom