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Projekte

«New Realities – Diverse Futures» ist das Thema der aktuellen Ausgabe der interdisziplinären Vorlesungsreihe «Kein Kino». Die Vorlesung findet veranstaltungsbezogen physisch im Toni Kino oder virtuell statt und richtet sich an ein interdisziplinäres Publikum. Im Fokus der Reihe steht die Auseinandersetzung mit Projekten, die sich an der Schnittstelle von Design – Kunst – Technologie bewegen. Die vortragenden Expert:innen legen projektbezogen ihre Ideenfindung, ihre Designprozesse und ihre theoretische Fundierung offen und laden ein zur kritischen Auseinandersetzung mit dem präsentierten Material. Die Vorlesungsreihe führt drängende Themen aus den Bereichen Game Design, Videokunst, Social Media, Immersive Arts, Tanz, Theater und Komposition für Film und neue Medien zusammen. Ziel ist die kritische Auseinandersetzung mit Trends sowie das Aufzeigen von produktiven Schnittstellen zwischen Disziplinen. Die Reihe versteht sich als Einladung zum Wissensaustausch und soll Impulsgeber für disziplinübergreifende Projekte sein.

Programm HS 22/23

26. September 2022
Artist talk: «Company of Chronically Broken Hearts» oder «Zwei Räuber auf der Durchreise»
Johannes Willi & Jacob Ott
Vortragssprache: Deutsch
Ort: Kino Toni (3.G02)

Der Künstler Johannes Willi (*1983) lebt und arbeitet in Basel. Mit seinen Arbeiten erkundet er verborgene Geschichte/n, formale Zusammenhänge und deckt Verbindungen zwischen Ereignissen und Institutionen auf. Johannes geht jedes Projekt völlig neu an: die Fragen, Herangehensweisen und materiellen Umsetzungen ergeben sich intuitiv aus der konkreten Arbeit am Thema. Sein Werk umfasst Performances, Live-Events, Multimedia-Installationen, Skulpturen, Buchprojekte und Prints. Johannes lehrt u.a. im Departement Design in der Fachrichtung Trends & Identity.

ineverread.com
pilzwellelust.earth
rhythmusmessycambio.earthjuiceandrispetta.ch
jacobott.de

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3. Oktober 2022
Artist talk: Future Thoughts
Galit Ariel (TechnoFuturist)
Vortragssprache: Englisch
Zoomregistrierung

Galit Ariel is a TechnoFuturist and an immersive space explorer. She defines herself as a «Digital Hippie», since she is passionate about a future that will integrate technology into our everyday lives, but not control it. Galit is considered a thought leader within the field of immersive tech, delivering notable talks, summits and seminars exploring the topic across the globe. Galit’s goal is to bridge the gap between digital, physical, and mental spaces to create tools & platforms that help people experience these worlds in new ways. She is currently located in Toronto, where she works with international collaborators and bodies on creating Tech For Human(ity) impact hubs and projects.

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10. Oktober 2022
Artist talk: Methodologies and process in the co-creation between plants and humans throughout the artistic practices
María Castellanos
Vortragssprache: Englisch
Zoomregistrierung

María Castellanos is an artist and researcher working at the intersection of art, science, technology and society. She is currently a postdoc researcher at Oslo Metropolitan University, in the framework of FeLT Project –Futures of Living Technologies. She holds a Bachelor’s degree and a Doctorate in Contemporary Arts Practices from the University of Vigo (ESP), with an Extraordinary PhD Award in 2016. Her dissertation entitled «The bionic skin. Technological Membranes as Body Interfaces in Artistic Practice» focuses on technological prosthesis, more specifically on hybridizations between cyborgs and wearables as a paradigm of extending human sensory capabilities. Her artistic practice focuses primarily on the research about human sensory boundaries and the creation of complex systems that promote the communication and understanding between humans and non-human beings.

17. Oktober 2022
Artist talk: Matsharara, on the Lebitla la Ngaka and other projects
George Mahashe
Vortragssprache: Englisch
Ort: Kino Toni (3.G02)

Born 1982 in Bolobedu, South Africa, George Mahashe operates within the wider field of photography, particularly at the intersection of anthropology, archives and artistic practice. He is currently working on ‘––defunct context’, a series of interventions emanating from his contemplations on the Anthropology Museum at the University of Witwatersrand. Mahashe holds a PhD in Fine Art from the University of Cape Town where he lectures as part of the Michaelis School of Fine Art. At Michaelis he expands the ‘––defunct context’ within the context of Centre for Curating the Archive, particularly the Honours in Curatorship Program. George Mahashe has been a fellow of the artists-in-labs program since spring 2022 - together with the artists-in-labs team he is currently developing concepts for longterm collaboration at the interface of art and science between Switzerland and South Africa.

Panel discussion:
George Mahashe, Prof. Dr. phil. Sigrid Adorf (Research focus «Cultural Analaysis in the Arts», Department of Cultural Analysis), Prof. Dr. phil. Sophia Prinz (Department of Design), Presenter: Flurin Fischer (Research Fellow, artists-in-labs program)

An event in cooperation with the artists-in-labs program ZHdK and the lecture «The Art of Unlearning» by Sigrid Adorf and Soenke Gau, Department of Cultural Analysis DKV ZHdK.

24. Oktober 2022
Studio talk: «When We Disappear» – Game, Geschichte, Geschichten
Robin Burgauer & Robbert van Rooden (Studio Inlusio Interactive)
Vortragssprache: Deutsch
Ort: Kino Toni (3.G02)

Das Studio Inlusio Interactive aus Zürich produziert interaktive und story-driven Formate zu gesellschaftsrelevanten Themen. Hierzu werden interdisziplinäre Expertisen aus der Game-, Design- und Filmindustrie vereint – mit dem Ziel, Interactive Storytelling für einen internationalen Markt zu schaffen. Das sich in Entwicklung befindende «When We Disappear» ist ein story-driven und geschichtsbasiertes Game, das von einem Mädchen erzählt, das 1943 vor den Gefahren des 2. Weltkriegs durch Europa flüchtet. Das interdisziplinäre Projekt bringt Expertisen aus unterschiedlichen Branchen und der Wissenschaft zusammen und verfolgt das Ziel, mit dem Medium Game Erinnerungskultur im digitalen Zeitalter neu zu denken.

31. Oktober 2022
Artist talk: After the Revolution who’ll take out the trash?
Christine Wertheim
Vortragssprache: Englisch
Zoomregistrierung

Christine Wertheim is an artist, writer and teacher. With her sister Margaret she created and manages the «Crochet Coral Reef» (CCR) a worldwide art-science feminist happening, extensively shown, including at the 2019 Venice Biennale, and the 2021 Helsinki Biennial. Christine’s books include three poetic suites «The Book of Me», «mUtter-bAbel», and «+/'me'S-pace», fusing graphics and text to explore the potentialities of the English tongue, and relationships between infantile rage and global violence. From 1994-2021 she taught critical studies at Goldsmiths College (1994-2000), and the California Institute of the Arts (2001-2021).

Her talk will present the «Crochet Coral Reef», a worldwide art-science feminist happening, and «The Midden», a Reef spinoff, which exhibits 4 ½ years of two sisters' domestic plastic trash, hanging in nets like an interior version of the Great Pacific Garbage Patch. These works will be discussed in relation to themes of gendered labor, ‘maintenance’ art, plastic, waste, individual vs collective art-production, hyperbolic geometry, feminine handicraft, and the history of handmade scientific models.

margaretwertheim.com

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7. November 2022
Künstlergespräch
Marcel Vaid
Host: Olav Lervik
Vortragssprache: Deutsch
Ort: Kino Toni (3.G02)

Marcel Vaid arbeitet als freischaffender Musiker (Gitarre) und Komponist für Film und Theater. Komposition und Produktion der Filmmusik von über 90 Spiel- und Dokumentarfilmen. Kopf der Band Superterz, die im In- und Ausland für elektroakustische Experimentalmusik bekannt geworden ist. Zusammenarbeiten u.a. mit Rodrigo Gonzales (Die Ärzte), Marianne Schroeder (John Cage), Lauren Newton (Vienna Art Orchestra), Al Comet (The Young Gods), Burnt Friedman oder Jojo Mayer (Nerve). Im Film arbeitete Marcel Vaid u.a. mit den Regisseur:Innen Milo Rau (Schweiz), Iiris Härmä (Finnland) oder dem oskarnominierten Timo von Gunten (Schweiz) zusammen. Marcel Vaid wichtigstes Ziel ist es für den Film eine eigene musikalische Sprache, einen eigenen, stets diskreten Klangraum zu entwickeln. Ein besonderes sound-ästhetisches Anliegen ist ihm die Auseinandersetzung mit akustischen Instrumenten und deren räumliche Verarbeitung am Computer. Marcel Vaid ist Gastdozent an der Zürcher Hochschule der Künste, ZHdK, und gibt diverse Masterclasses. Er ist Mitglied der Schweizer und Europäischen Filmakademie und Präsident des Berufsverbandes der Schweizer Medien-Komponisten (Smeca). [Quelle: Webseite des Künstlers, Angaben gekürzt]

Eine Veranstaltung in Kooperation mit dem Studienangebot «Komposition für Film, Musik und Medien» der ZHdK.

14. November 2022
Artists talk: The two-headed artist waiting for an imminent trip
Maria Guta & Lauren Huret
Sprache: Englisch
Ort: Kino Toni (3.G02)

Maria Guta (*1983, Bucharest) is a Romanian artist based in Switzerland. Her work mainly looks into mechanisms of production and promotion of the self and persona construction as a strategic form of public identity. Making use of video, performance, immersive and social media, she reenacts these mechanisms by placing herself both behind and in front of the camera. In the general context of Digital Transformation, she is intrigued by concepts as beauty standardisation, eternal youth and immortality. She is also a passionate researcher on celebrity and the new forms of influence created with social media and each new technology.

Lauren Huret (*1984, Paris) has lived in Switzerland since pursuing a master's degree at Geneva School of Art and Design (HEAD). Her work, mainly composed of videos, installations, performances and collages, is based on an on-going examination of the influence of belief systems and mystical ideas on media and tech culture. Her various research projects have taken her to Silicon Valley to examine A.I. (Artificial Intelligence) and to the Philippines to investigate content moderation and the new status of the image in the age of mass-sharing. Lauren collaborates regularly with the artist Maria Guta and together they are developing pieces that reflect a common fascination with the icon and hyper-mediatization of the human figure.

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21. November 2022
Strategien für den Umgang mit dem materiellen Kulturerbe: Die Stiftung für Kunst, Kultur und Geschichte SKKG
Präsentation mit anschliessendem Gespräch
Bettina Stefanini (Präsidentin Stiftungsrat SKKG)
Vortragssprache: Deutsch
Ort: Kino Toni (3.G02)

Bettina Stefanini (*1965) hat eine Lehre als Damenschneiderin abgeschlossen und als Textilgestalterin zusammen mit Musiker:innen und verschiedenen Theatern in Dublin und Berlin gearbeitet. Drei Jahre nach der Geburt ihres Sohnes entschloss sie sich zu einer Neuorientierung. Sie studierte Umweltwissenschaften am Trinity College Dublin, Irland, und promovierte in Paläökologie (2008). Für ihre Doktorarbeit forschte sie zu den Zusammenhängen von Klimaveränderungen und Siedlungsgeschichte über die vergangenen 5000 Jahre in Irland und Nordwestspanien. Sie arbeitete als Umweltarchäologin, später als Dozentin, an der Maynooth Universität, Irland. Bettina Stefanini und ihr Bruder gewannen 2018 einen Rechtsstreit über die Leitung der von ihrem Vater Bruno Stefanini 1980 gegründeten Stiftung für Kunst, Kultur und Geschichte (SKKG). Heute ist sie deren Präsidentin.

«Die Stiftung für Kunst, Kultur und Geschichte, SKKG, mit Sitz in Winterthur wurde 1980 durch Bruno Stefanini gegründet. Sie charakterisiert sich durch ihre doppelte Kernaufgabe: die Sammlungstätigkeit und die Förderungstätigkeit. Beide Bereiche sind auf den Erhalt des Kulturerbes und auf die Teilhabe an ihm ausgerichtet. Die SKKG versteht die Kulturgüter in ihrer Sammlung als Teil des gesellschaftlichen, historischen und geografischen Gedächtnisses. Sie sollen gemäss Stiftungszweck als Werte der Öffentlichkeit vermittelt werden. Bei der Aufarbeitung und Vermittlung ihrer Sammlung orientiert sich die SKKG an den Prinzipien der Teilhabe, Zugänglichkeit und Transparenz.» [Quelle: skkg.ch]

skkg.ch

Diskussion:
Bettina Stefanini, Prof. Dr. phil. Sophia Prinz (Departement Design), Moderation: Flurin Fischer (wissenschaftlicher Mitarbeiter, artists-in-labs program)

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28. November 2022
Künstlergespräch
Benny Jaberg
Vortragssprache: Deutsch
Raum: Kino Toni (3.G02)

Geboren 1981 in Baden, Schweiz. Schweizerische und deutsche Staatsbürgerschaft. 2002-03 Gestalterischer Vorkurs an der ZHdK (Zürcher Hochschule der Künste). 2003-09 Regiestudium ZHdK. 2009 Master of Arts in Film an der ZHdK. 2010 Diplomfilm «Daniel Schmid – Le Chat Qui Pense» in Ko-Regie mit Pascal Hofmann. Der Dokumentarfilm über den verstorbenen Schweizer Filmemacher Daniel Schmid feierte im Panorama der Berlinale 2010 Premiere. Er wurde auf zahlreichen Festivals weltweit gezeigt und erhielt den Babelsberger Medienpreis für den besten Nachwuchsfilm. 2014 Schweizer Filmpreis Bester Kurzfilm für THE GREEN SERPENT. 2020 Deutscher Kamerapreis für die Bildgestaltung im Dokumentarfilm «NOT ME – A Journey with Not Vital». [Quelle: SwissFilms]

5. Dezember 2022
Künstler:innengespräch
Vivian Wang
Host: Olav Lervik
Vortragssprache: Englisch
Ort: Kino Toni (3.G02)

Composer, sound artist and musician Vivian Wang explores intermediate spaces, developing transdisciplinary works across a range of sonic intersections in art, culture and space. She has performed as a noise and improv musician for over a decade. Her main instruments are synth, voice, electronics, field recording and prepared objects. Vivian has toured and performed extensively. She is a founding member of experimental rock group «The Observatory» and an active member from 2001 to 2019. Wang is active in performance, sound research and continues to compose for film, theatre and new media. Vivian appears on US label Utech Records as ARCN TEMPL and on «Sacred Bones» and «4AD» with Jenny Hval. Her solo album «Schichtarbeiten» (2019) combines found sounds and sonic fragments of her Southeast Asian upbringing to create musical portraits accompanying a series of abandoned spaces by photographer Philipp Aldrup. Wang is heavily inspired by Balinese gamelan and Southeast Asian microtonal systems, as well as the BBC Radiophonic Workshop. [Quelle: zhdk.ch, Angaben gekürzt]

12. Dezember 2022
Künstlerinnengespräch: «Culture Vulture or nah, a case for culture to be within Visual Communication Design»
Cherry Ann Davis (Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Departement Design)
Vortragssprache: Englisch
Ort: Kino Toni (3.G02)

Like many designer in the global majority my design education was very Eurocentric because design ‘began there’, but if we look wider and deeper we can see ourselves reflected. Visual communication design as taught from a Eurocentric center tends to be racist, exclusionary and discriminatory. Can we deal with design’s violent history? What could a decolonial, anti-racist and intersectional feminist design practice look like? Cherry-Ann Davis is a Trinbagonian professional macco and bacchanalist i.e. an independent researcher and storytelling creator from Trinidad and Tobago. Navigating the decolonial pluriverse and pluriversal decoloniality, through pan-Africanism and hybrid ethnographic approaches. Cherry also hates big words.

19. Dezember 2022
Künstler:innengespräch: «On phygital speculation & tender worldbuilding»
Anna Sina Fries
Language: English
Zoomregistrierung

Anna Fries is a performing and digital artist based in Berlin & Basel. They are co-founder and former artistic director of game-theatre collective machina eX, which designs immersive gamified experiences. Anna Fries also co-founded Henrike Iglesias, an experimental feminist performance collective with a strong love for pop and politics. Anna Fries is currently researching hybrid aesthetics of digital and performing arts. In 2021 they premiered their work «VIRTUAL WOMBS», a speculative essay which combines VR and live performance, and «[POSTHUMAN WOMBS]», a hybrid of VR-experience and spatial sound installation. «[POSTHUMAN WOMBS]» was part of the idfa DocLab Official Selection and nominated for best Immersive Non-Fiction. Currently Anna Fries is researching virtual funeral rituals and the resurrection of extinct beings.

Leitung & Co-Kuration: Maike Thies (Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Departement Design)
Mutterschaftsvertretung & Co-Kurator der HS 2022-Ausgabe: Flurin Fischer (Wissenschaftlicher Mitarbeiter, artists-in-labs program, ZHdK)
Wann? immer montags, 18:30 Uhr bis 20:00 Uhr
Wo? gastbezogen im Kino Toni (3.G02) oder via Zoom